EMU-NES #PL FORUM © 2004-2015

Nes/Pegasus/Famicom => Hacki i Romhacking/Programowanie => Wątek zaczęty przez: andrzejlisek Marca 15, 2009, 13:15:13



Tytuł: Przeprogramowywanie mapperów
Wiadomość wysłana przez: andrzejlisek Marca 15, 2009, 13:15:13
Wiem, ze wśród Was są tacy, którzy próbowali pisać proste programy (jakby nie było, gra to też program) dla NESa i nawet one działały na prawdziwym Nesie/Famicomie.

Z tego, co słyszałem, konsola ma bezpośredni dostęp do niewielkiej ilości pamięci, co pozwala odczytać tylko niewielki program. A żeby odczytać i uruchomić większy kod, wymyślono mappery.

Tylko, że każdy producent gier opracował swój mapper, dlatego nie są one ze sobą zgodne, a w przypadku niektórych kartów (najczęściej składanek) opracowano specjalnie mapper dla tego jednego karta.

Nie wiem, czy próbowaliście programować pod różne mappery.

Ten post piszę dlatego, że miałem grę (na kompie w postaci pliku NES) Super Mario Bros The Lost Levels i ona miała jakiś nietypowy mapper, numer 20 lub 40, nie pamiętam, być może zrobiony tylko dla tej gry. Ale później udało mi się ściągnąć plik IPS, który jak się zaaplikowało do gry, to otrzymałem plik z grą o mapperze chyba 2 albo 4, w każdym razie dopiero wtedy można było odpalić grę na PocketNesie i działała bezbłędnie.

Z tego wywnioskowałem (nie jestem jednak pewien, czy słusznie), że konwersja gry NES między mapperami jest możliwa.

Czy ten sam program, ale na dwa różne mappery się bardzo różni w kodzie źródłowym ASM?

Czy jest możliwa konwersja między dowolnymi mapperami (może nie wszystkimi) w jakiś prosty, lub szblonowy sposób (czyli taki, że mozna konwersję zautomatyzować)?


Tytuł: Odp: Przeprogramowywanie mapperów
Wiadomość wysłana przez: spazz4 Marca 15, 2009, 13:32:10
Nie jest to takie proste, trzeba przepisać kod gry i żeby to zrobić trzeba mieć ogromną wiedzę bo różne mappery inaczej się programuje.


Tytuł: Odp: Przeprogramowywanie mapperów
Wiadomość wysłana przez: aboabo Marca 15, 2009, 13:52:11
Tak to jest mozliwe, ale podobno tylko chinczycy to potrafią ;]

PS. takich hackow jest masa, gimmick! na vrc2, batman2 na niepamietam co, boku dracula na mmc3, gryzor na mmc1..


Tytuł: Odp: Przeprogramowywanie mapperów
Wiadomość wysłana przez: dr00id88 Marca 15, 2009, 19:41:57
Mappery zdecydowanie ulatwiaja czlowiekowi zycie:) w Hellfire (demko mojej produkcji) masz MMC3.

Nie chinczycy, tylko kazdy moze tego dokonac:] na rhdn masz opracowanie kazdego z mapperow. wyszukujesz, powiedzmy, miejsca zapisu do $800x i sprawdzasz co jest zapisywane. Sprawdzasz w specyfikacji co oznacza dana wartosc (zmiana palety, ladowanie kolejnego banka, etc.) Potem patrz w docelowy mapper czy wystepuje tam taka opcja. Jesli jest, to podmieniasz ten caly zapis. Sytuacja moze sie komplikowac gdy zapisywane jest cos dynamicznie, tzn wartosc w zaleznosci od gry (programu). Wtedy prawdopodobnie trzeba bedzie przepisac cala procke.

O ile sie nie myle to rhdn jest takze szczegolowy tutorial co do zmiany mappera Megamana. Musisz poszukac, ale wierz mi, znajomosc podstaw ASM 6502 nie wystarcza. Wymagana takze znajomosc hardware:)