EMU-NES #PL FORUM © 2004-2015

Nes/Pegasus/Famicom => Hacki i Romhacking/Programowanie => Wątek zaczęty przez: Berion Listopad 30, 2014, 20:55:39



Tytuł: Nagłówki i formaty obrazów
Wiadomość wysłana przez: Berion Listopad 30, 2014, 20:55:39
Jak wiadomo, nagłówki plików są to doklejone na samym początku meta dane informujące czym jest plik i jak z nim postępować. Ostatnio moda jest, nawet słuszna (chociaż początkowo byłem niechętny temu rozwiązaniu), na pozbawianie obrazów płyt, taśm, dyskietek, zrzutów kości etc. owych nagłówków. Słuszna dlatego, że i tak format jest jeden i niezmienny, a emulatory i inne programy mogą bez problemu kojarzyć pliki po samym rozszerzeniu (czyli np.*.nes).

Są jednak od tego dwa wyjątki. Jednym są dyskietki do np. Amigi (swoją drogą polecam zainteresować się projektem SPS), a drugim właśnie NES/Famicom i jako jedyna konsola, posiada tak szeroki wachlarz nośników (specjalne dyskietki i wiele wariantów cartridge'y (mappery)).

Jest kilka znanych projektów, które zajmują się katalogowaniem gier. Z co bardziej znanych i uznanych mamy Goodroms/GoodMerge, NonGoodroms, TOSEC i No-Intro. Tylko ten ostatni zajmuje się katalogowaniem wyłącznie poprawnych dumpów wszystkich wersji, włączając w to także beta i prototypy (bad dumpy, overdumpy, hacki itd. nie są brane pod uwagę). Jednak są to wersje rom-ów "beznagłówkowych" i w przypadku NES/Famicom pojawia się właśnie problem. Skąd wziąć ten nagłówek i skąd emulator ma wiedzieć jak obsługiwać grę? Z tego co kojarzę tylko Nestopia Undead odczytuje gry bez nagłówka, posługując się zewnętrzną baza danych.

Propozycja nowego formatu: http://wiki.nesdev.com/w/index.php/NES_2.0. Niestety torpedowana.

A co z FamicomDiscSystem (*.fds)? Nie jest to obraz dyskietki tylko spakowane same pliki.



Taka garść ciakawostek. ;)


Tytuł: Odp: Nagłówki i formaty obrazów
Wiadomość wysłana przez: dr00id88 Grudzień 01, 2014, 00:12:39
Dobra ciekawostka, dzięki  ;)