Wstępniak
Jesteśmy z Wami już od miesiąca, właśnie dziś wychodzi spod naszych rąk czwarty odcinek sagi o Famicom Disk System. Po pierwszym miesiącu naszego istnienia utwierdziliśmy się w przekonaniu, iż to co robimy jest dobre i cieszy się Waszym zainteresowaniem. W dzisiejszym odcinku przedstawiamy historię Twin Famicoma skonstruowanego przez Sharpa. koNESer po raz kolejny otworzy przed Wami drzwi do komnaty gier FDS i pokaże "Kamen Rider Black-Taiketsu Shadow Moon" wydane przez Bandai w 1988r. Ponadto w dzisiejszym numerze dwie fotki wynalazku o nazwie Fax Disk, służącego do przesyłania najlepszych wyników do central Nintendo. Serdecznie zapraszamy i dziękujemy za miesiąc okazywanego nam zainteresowania! Za tydzień coś dla majsterkowiczów.
Twin Famicom SharpTwin Famicom Sharp'a został wydany w 1986 roku w Japonii jako licencjonowany produkt Nintendo. Był zasadniczo kombinacją Famicoma i Disk System w jednej czerwonej, stylizowanej na lata 70' obudowie (Sharp wydał także czarną wersję, która wyglądała nieco bardziej męsko).
WnętrznościTwin Famicom zawierał zarówno port cartridge (60 pinów) umieszczony u góry, jak i slot dysków z przodu konsoli. Do przełączania trybów cassette/disk służył mały switch. Kiedy uruchamiano konsolę na pozycji disk, na ekranie pojawiał się komunikat, informujący że system oczekuje na włożenie dysku. Disk System był jednostronnym napędem - należało zmienić stronę, kiedy gra prosiła o to użytkownika.
Tutaj widzimy zdjęcie wnętrza Twin Famicoma. Jak widać w środku jest mało miejsca, a system jest cięższy niż większość konsol. Podobnie jak Famicom system posiadał dwa przymocowane pady, ale także biały lub szary pistolet z małym, wysuwanym (zbyt małym do użycia) celownikiem.
BIOS - czyli co na ekranie?Kiedy przełączysz Twin Famicoma switchem na "disk mode" na ekranie pojawią sie Mario i Luigi i zaczną ganiać się wokół Twojej ładującej się gry. Czas ładowania trwa zazwyczaj od 3 do 5 sekund. Wiele gier posiada dwie strony, tak więc będziesz zmuszony do ich zmiany, zanim rozpoczniesz grę (min. "Zelda" wymaga zamiany stron jeszcze przed ujrzeniem ekranu tytułowego). Zaraz po tym jak dysk znajdzie się w środku, nastąpi kilka stuknięć i wirowanie "drive belta" spowoduje, że gra włączy się. Jeżeli tytuł nie uruchomi się, na ekranie ujrzysz numer błedu. Wykaz numerów wraz z opisami odnajdziesz w instrukcji Twin Famicoma, w ten sposób dokonasz diagnozy usterki.
TosterPrzyciski wyjmowania. FDS Disk był usuwany z napędu za pomocą żółtego przycisku na slocie dysków. Mechanizm został skonstruowany bardzo podobnie do tego używanego w znanych nam napędach 3,5 cala. Wyjmowania cartridge'ów następowało poprzez przesunięcie switcha pomiędzy przyciskami power i reset. Mechanizm wyjmowania powodował, że cart wyskakiwał ze slotu, niczym grzanka z tostera. Ta szczególna cecha sprawiła, że Twin Famicom został nazwany przez środowisko graczy jako toster wśród konsol wideo (Nintendo ma szczęście do takich potocznych nazw: najpierw "antyczny toster" potem "nowoczesny nocnik" - Nintendo GC ) .
Należy zanotować że system nie pozwalał na jednoczesne użycie obu slotów, a nawet zajmowanie ich w tym samym czasie. Przełącznik, który warunkował tryb cassette/disk pracował w taki sposób, że blokował slot cartridge, gdy umieszczono Disk Card i na odwrót.
Extra portyPomijając fakt, że Twin Famicom składał się z dwóch modułów video połączonych w całość, posiadał specjalne wejścia. Konsolę wyposażono w dwa pady przymocowane na stałe do jednostki, były one podobne do tych ze standardowego Famicoma: jeden z nich zawierał przyciski start i select, drugi z kontrolerów posiadał mikrofon. Konsola miała także oddzielne porty kontrolerów wspierające system multiplayer (pozwalały one zagrać w takie tytuły jak "Moero Twin Bee") lub podłączyć NES Zapper (obrany pod kolor konsoli).
Wariacje kolorystyczneOstatnią ciekawą rzeczą związaną z Twin Famicomem są kolory. Standardowe jednostki Nintendo miały dobrze znaną biało-czerwoną barwę, Twin Famicom sprzedawano w dwóch opcjach kolorystycznych: czerwonym (z czarnymi wstawkami) i czarnym (z czerwonymi elementami). Istniały także "re-released versions" ze zmodyfikowanym designem, turbo kontrolerami oraz innym schematem kolorystycznym: czarny (z zielonymi i szarymi wstawkami) oraz czerwony (z czarno-szarymi wstawkami).
(tłumacznie & zdjęcia: żur0 / atarihq.com, pinkgodzillagames.com, wikipedia.org, google.com)
Disk Fax:
(po lewo - broszura "jak to działa?", po prawo - zdjęcie "stacjonarnego Disk Fax")