Kwietnia 19, 2024, 06:28:31 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
Nowa strona główna  : http://www.emunes.pl
Zapraszamy do testowania !

Chat: http://chat.emunes.pl
Galeria cartów: http://carts.emunes.pl
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  

Reklama
Strony: [1] 2
  Drukuj  
Autor Wątek: Próba zgrania zawartości kartridża  (Przeczytany 6510 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« : Kwietnia 17, 2009, 21:04:42 »

Próbowałem zgrać Educational Computer 2000 - nie rosyjski. Zbudowałem układ na LPT, który chyba działa, w powstałym pliku widnieją nazwy gier.
Na kartridżu był 32kb RAM, który wylutowałem i pozostał tylko czarny glut z ROMem. Ma doprowadzenia do CHR A10 i CHR A11, które potraktowałem jako dodatkowe piny adresowe, ale chyba niesłusznie, bo cztery części powstałego pliku bardzo niewiele się od siebie różnią. M2 do niczego nie podłączyłem (jest doprowadzenie), /ce do masy a R/W do +5v (z portu gier). Może ktoś zna sposób adresowania pamięci w tym ustrojstwie, żeby to można było zgrać?
Jak kto chce, to takie coś powstało:
http://www.sendspace.pl/file/f7KhiEEl/

edit:
a może to ma tylko 32kb?
i tak nie wiem jak to przystosować do emulatora.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 17, 2009, 21:14:55 wysłane przez Koks » Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
andrzejlisek
Kapitan
****
Offline Offline

Wiadomości: 313


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 17, 2009, 23:43:10 »

Może dasz fotkę carta?

A może w jednym glucie był i CHR i PRG?

Z tego, co wiem, w pliku NES na początku jest 16 bajtów, ich zawartość znajdziesz w necie, między innymi tam jest wskazany mapper, mirroring, ilość jednostek PRG, ilość jednostek CHR, potem następuje kolejno cały PRG, potem cały CHR, albo odwrotnie, nie pamiętam dokładnie.

Czy Twój EC2000 się różni tylko językiem, czy czymś jeszcze od ruskiego odpowiednika? Jeżeli tylko językiem, to rozłóż plik NES z ruskim EC2000 na części PRG i CHR i empirycznie jakoś dobierzesz, co i jak powinno wyglądać przez porównywanie.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 17, 2009, 23:45:20 wysłane przez andrzejlisek » Zapisane
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #2 : Kwietnia 18, 2009, 11:57:42 »

Czy Twój EC2000 się różni tylko językiem, czy czymś jeszcze od ruskiego odpowiednika?
Jest zupełnie niepodobny.




Na kartridżu był jeszcze układ scalony. Po wpisaniu numeru w google okazało się, że to 32kB RAM. Wylutowałem go i dałem koledze.
Jeśli numer na płytce jest datą, to chyba zrobili to w 2005 roku.
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
siudym
Gość
« Odpowiedz #3 : Kwietnia 18, 2009, 15:13:26 »

32kb to zwyczajny VRAM. Moze nawet uzywane jest tylko 8KB, a to ze jest 32k, to pewnie nie mieli juz 8kb do montowania.
Czarny globtop to zalany w jedno PRG, CHR i kontroler. Bez CopyNES nie baw sie w to.
Zapisane
gigi
Gość
« Odpowiedz #4 : Kwietnia 20, 2009, 22:14:13 »

W taki sposób nie da się tego zrobić, nie odczytasz nawet 32kb(A14, A13 stronicowanie pamięci).
Bezpośrednio można zrzucić jedynie NROM(także z pojedynczego gluta), chyba, że kontroler jest w postaci układu scalonego i tylko prom zalany.



Oryginalny „CopyNes” nie jest już oferowany, ale można kupić USB-CopyNes, tylko czy do odczytania jednej gry w ogóle warto. Szczerze, to wolałbym kupić uproszczoną wersje „PowerPak-Lite”.
http://www.retrousb.com/index.php?cPath=24&osCsid=271798ff27fa7bd811ceb13aa52e4f21

Oto mój nieskończony prototyp, zabrakło czasu itp.(chciałem do odtwarzania NSF-VRC7).
 
Zapisane
andrzejlisek
Kapitan
****
Offline Offline

Wiadomości: 313


« Odpowiedz #5 : Kwietnia 21, 2009, 14:29:37 »

Ja też jestem ciekaw, czy ten dump wypali.

Normalnie jedyna komunikacja carta z konsolą jest przez konektor. Konsola to nic innego niż układ mikroprocesorowy, lub mały prosty komputerek, jak zwał, tak zwał.

Obojętnie, jaki wymyślny by mapper wykombinowac, musi być dostęp do wszystkich bajtów obu pamieci przez konektor. W najprostrzych cartach dostęp jest bezpośredni, natomiast w cartach z mapperami też musi być jakiś sposób, żeby przez konektor wyciągnąć wszystkie bajty z jednej i z drugiej pamięci, a przynajmniej z pamieci PRG. Powód jest taki, że każdy procesor, jaki by nie był, działa w ten sposob, że ma licznik rozkazów, który wskazuje adres bieżącego rozkazu. Po pobraniu i wykonaniu rozkazu ten licznik zwiększa się o tyle, ile bajtów zajmuje rozkaz z parametrami. Być może CopyNes działa na tej zasadzie.

Nie jestem tego pewien, ale na mój gust mapper polega na tym, że pamięć dzieli się na części tej wielkości, które można zaadresować bezpośrednio z konsoli przez konektor, mapper decyduje, na którą część w danej chwili mają być odwzorowane adresy generowane z konsoli. Jeżeli się mylę, to proszę pisać.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 21, 2009, 14:38:37 wysłane przez andrzejlisek » Zapisane
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #6 : Kwietnia 22, 2009, 21:51:43 »

Mam pomysł. Można odtworzyć czynności które konsola wykonuje przy starcie, zgrać początek programu, zdekompilować i w ten sposób dowiedzieć się w jaki sposób dostać się do reszty pamięci. Albo napisać emulator CopyNesa, jednak to chyba jest trudniejsze.
Co konsola wyprawia zaraz po tym, jak się ją włączy?
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #7 : Kwietnia 26, 2009, 22:16:41 »

Ojej. Nie przyszło mi do głowy, że do roma można coś zapisywać. Trzeba będzie przerobić układ.
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
dr00id88
Gość
« Odpowiedz #8 : Kwietnia 26, 2009, 22:18:29 »

Ojej. Nie przyszło mi do głowy, że do roma można coś zapisywać. Trzeba będzie przerobić układ.

Chyba raczej do pamieci zasilanej bateria?
Zapisane
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #9 : Kwietnia 27, 2009, 09:37:29 »

Ojej. Nie przyszło mi do głowy, że do roma można coś zapisywać. Trzeba będzie przerobić układ.

Chyba raczej do pamieci zasilanej bateria?

Nie, do roma. Chyba w ten sposób się coś przełącza.
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #10 : Kwietnia 28, 2009, 16:28:02 »

W układzie było zwarcie A14 z D7, dlatego wyszły takie śmieci.
Pierwsze 32kb romu:
http://www.sendspace.pl/file/KSk8MzdG/
Po wrzuceniu do disasemblera powstaje sensowny kod. Być może uda mi się coś z tym zrobić.
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #11 : Kwietnia 30, 2009, 10:40:49 »

Są tam takie rzeczy:

000070F3: Copyrigt 2000-2004 SZbrave, Tel:0755-3822630e-mail:szbrave@szonline.net

00007F70:   48   PHA
00007F71:   29FC   AND #$FC
00007F73:   4A   LSR A
00007F74:   4A   LSR A
00007F75:   8D0248   STA $4802
00007F78:   68   PLA
00007F79:   2903   AND #$03
00007F7B:   0A   ASL A
00007F7C:   8D0148   STA $4801
00007F7F:   60   RTS

To nie jest uruchamiane bezpośrednio z roma, a kopiowane do wewnętrznego ramu i dużo później wywoływane. Przed wywołaniem tej procedury jest LDA #$0F.
Co STA $4801 i $4802 robi ze sprzętem? Gdzie można znaleźć informacje na ten temat?
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 30, 2009, 11:05:15 wysłane przez Koks » Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
siudym
Gość
« Odpowiedz #12 : Kwietnia 30, 2009, 11:01:57 »

W dokumentacji mapperow albo wogole. Bo NES nie jest w calosci udokumentowany, z tego co pamietam.
Zapisane
andrzejlisek
Kapitan
****
Offline Offline

Wiadomości: 313


« Odpowiedz #13 : Maja 02, 2009, 23:06:41 »

Być może to coś pomoże: http://emu-docs.org/NES/Mappers/mappers.txt
Zapisane
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #14 : Maja 06, 2009, 12:44:18 »

Nic z tego nie będzie, uszkodziłem kartridż. No ale jak ktoś ma podobny, to będzie wiedział jak się do tego zabrać.
$4801 pewnie działa jak $C801, tylko z podniesionym /CE.
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
gigi
Gość
« Odpowiedz #15 : Maja 07, 2009, 19:40:16 »

Nic z tego nie będzie, uszkodziłem kartridż. No ale jak ktoś ma podobny, to będzie wiedział jak się do tego zabrać.
$4801 pewnie działa jak $C801, tylko z podniesionym /CE.

Szkoda Wink


Znalazłem ciekawy projekt, ale hiragana/katakana. 
Może warto się pobawić, mam jedną grę do zdumpowania(ptasie gówno).
Ciekawe jak to działa w przypadku niezidentyfikowanego mappera?     

 

Schemat KAIRO PDF
http://www.emusta.net/fam.html

NESREADER
http://www5.ocn.ne.jp/~mcolor/special/special010.html

 
Zapisane
dr00id88
Gość
« Odpowiedz #16 : Maja 07, 2009, 22:10:24 »

Nie wiem czy dobrze rozumiem.
Zeby zrzucic zawartosc carta, nie chodzi mi tu wylutowywanie kosci, ale poprzez slot, nalezy zaincjalizowac mapper, o ile istnieje, a pozniej wysylac odpowiednie sygnaly do mappera, zeby zmienial stronnice pamieci, tak? W tym czasie zawartosc kazdej z nich zapisywac.
Zapisane
gigi
Gość
« Odpowiedz #17 : Maja 08, 2009, 00:37:47 »

Nie wiem czy dobrze rozumiem.
Zeby zrzucic zawartosc carta, nie chodzi mi tu wylutowywanie kosci, ale poprzez slot, nalezy zaincjalizowac mapper, o ile istnieje, a pozniej wysylac odpowiednie sygnaly do mappera, zeby zmienial stronnice pamieci, tak? W tym czasie zawartosc kazdej z nich zapisywac.

Mniej więcej oto chodzi. Dlatego podejrzewam, że ten sprzęt nie nadaję się do odczytywania nieznanych gier(mapper). CopyNes działa na innej zasadzie, podkrada procedury z procesora.   
Zapisane
dr00id88
Gość
« Odpowiedz #18 : Maja 08, 2009, 09:02:21 »

Czyli z tego wynika, ze pinout cartridge'a jest standardowy. Nadal jedna rzecz mi nie pasuje. Ma ktos moze jakis bardziej szczegolowy opis zachowania konsoli w celu zaladowania pamieci carta. Jak dziala mapper to wiem, ale chodziloby mi o podstawy wysylania sygnalow.
Zapisane
Koks
Major
*****
Offline Offline

Wiadomości: 580



« Odpowiedz #19 : Maja 08, 2009, 10:00:08 »

Pamięć z carta nie jest ładowana, a uruchamiana bezpośrednio z PRG ROM. A0-A14 zgadza się z 16-bitowym licznikiem instrukcji procesora, a na D0-D7 zwracany jest kod oznaczający, co procesor ma robić. Przy uruchomieniu lub zresetowaniu spod $FFFC jest pobierany adres początku programu.
Zapisane

Częste mycie skraca życie.
"If you have a fast, shiny new Pentium II, you might try using 44 kHz for the ultimate in sound quality." - readme od Unreala
https://drive.google.com/folderview?id=0B2TXQD5v-ZIVfjVQdTl2TTZiWmJ2LWZJajJzS0V4cDZBay04WjVGQkdQdnBDQzRlYkdQVGc&usp=sharing
Strony: [1] 2
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
Strona wygenerowana w 0.039 sekund z 18 zapytaniami.