Po namowach Seby postanowiłem powrzucać swoje stare solucje do NES'owych gier.. a oto i jedna z nich. Pełny opis przejścia Metal Gear. Niestety wcięło parę screenów ale problem powinien się naprawić sam lub za jakiś czas wrzucę nowe screeny. W każdym razie Metal Gear to dość złożona i trudna gra, dlatego mam nadzieję, że ten opis ułatwi Wam grę... a więc jak agencie Snake? Jesteś gotów na swoją pierwszą misję?
Warto dodać, że gra jest jedynie portem oryginału z japońskiego komputera MSX2, przy której mistrz Hideo w ogóle nie majstrował, dlatego gra ma swoje wady i trochę się różni od oryginału (głównie przez ograniczenia NES). W każdy razie gra się wciąż naprawdę przyjemnie
AKT I Wejście Snake'aWięc zaczynamy grę w Metal Gear. Na dobry początek (I mówię to zupełnie serio) warto nauczyć się obsługiwać naszym inwentarzem bo niestety łatwe to nie jest. A więc do rzeczy. By otworzyć okno wyboru broni i ekwipunku klikamy select. By wyjść z okna klikamy B. Wy wybrać daną opcję klikamy A. By wybrać broń klikamy B. By wyjść z okna wyboru broni klikamy select.. tya nie ma to jak intuicyjne skradanie.
Ale do dzieła.. po odsłuchaniu rozmowy z Big Bossem kierujemy się na lewo, gdzie spotkamy naszego pierwszego przeciwnika.. który za chwile pójdzie spać. Niestety przemknięcie obok niego jest niemożliwe więc musimy sklepać mu facjate. Po rozłożeniu oponenta, kierujemy się na południe, gdzie będziemy musieli pobić bandę psów. Nawet nie próbujcie się skradać za jeapem bo jest to niemożliwe. Tak czy siak psy cię zauważą. Następnie skieruj się na południe, wyjściem oznaczonym strzałką na screenie, gdyż drugie wiedzie do ślepej uliczki.
Ruszamy na południe. Tu mamy wąską ścieżkę z jednym psem. Na szczęście z tym możemy uniknąć konfrontacji, przechodząc obok prawej strony ścieżki. Nawet jeśli pies nas zauważy, mamy wystarczająco dużo czasu by mu umknąć. Teraz zaczyna się robić trochę trudniej. Musimy spokojnie zakraść się za krzaki (jak na screenie) i spokojnie poczekać aż ziomek zaśnie i odwróci się do nas tyłem. Wtedy my wkraczamy do akcji i sprzedajemy parę ciosów.
Wychodzimy do ciężarówki i zabieramy lornetkę. UWAGA. Wychodzą od razu naciśnij strzałkę w góre na Dpadzie bo ziomek, któremu sklepałeś buśkę się respawnuje. Poczekaj aż odda pierwszy strzał i skop mu dupsko. Kontynuuj idą dalej na południe. Tu naprawdę będzie ciężko! Mamy bardzo wąski przesmyk i dwóch uzbrojonych ziomków! Więc pierwsze co przesuń się do skrajnej prawej części przesmyku. I poczekaj aż koleś będzie zwrócony na południe. To istotne bo w przeciwnym razie zobaczy cię drugi ochroniarz. Działaj szybko i zneutralizuj kolesia. I szybko chowaj się w wnęce w której przebywał. Teraz wyczuj moment, gdy drugi ochraniarz będzie odwrócony tyłem i podobnie jak ze wszystkim innymi.. skop mu dupsko. Kieruj się dalej na południe.
Tym razem mamy cztery drogi do wybór i psa lezącego na środku ekranu. Jest on do nas zwrócony tyłem więc jego anihilacja nie powinna sprawiać problemów. Następnie kieruj się dalej na południe. Kierowanie się na wschód czy zachód niestety nie ma sensu, gdyż wylądujemy na tym samym ekranie co wcześniej tylko z drugiej strony… i z respawnującym się psem.
Teraz naprawdę trudna i frustrująca chwila (jak wiele w tej grze). Mamy dość szeroką polane z więzieniem po środku oraz dwójką Bad guyów. Najpierw zajmij się tym po lewo bo niestety sprit do jegomościa po prawo skończy się stosem kul w bebechach Snake’a. Bo anihilacji ziomka na lewo szybko skryj się za więzieniem. Teraz hard part. Podejdź do skrajne prawej część więzienia i gdy ochroniarz będzie tyłem ruszaj do akcji! Ale nie tak szybko.. jak Boga kocham nie da się zrobić tego tak by koleś Cię nie zauważył. Więc szybko zrób uskok w prawo unikając pocisku a następnie sklep go po mordzie. Co i jak jest rozrysowane za pomocą strzałek na screenie. Następnie ruszaj na południe… tylko zrób to przechodząc po lewej stronie ekranu bo inaczej wylądujesz enface przeciwnika.. a szybka ucieczka na północ kończy się ehh respawnem kolesi, których wcześniej załatwiłeś.
Jeśli zrobiłeś wszystko jak trzeba powinieneś wylądować na skrajnej lewej górnej części ekranu (zaznaczone na screenie) Najpierw załatw kolesia stojącego przy ciężarówce.. jak.. chyba sam już się domyślasz. Następnie zakradnij się do drugiego. Teraz istotna sprawa bo zła decyzje może nas kosztować wiele nerwów! Wejdź najpierw do ciężarówki oznaczonej na czerwono (ta oznaczona na zielono zawiezie cię inny zakątek mapy) i zabierz Card I. Teraz oczywiście przeciwnicy się respawnują i od razu cię atakują ale spoko… jest metoda by nie tracić nawet ułamka paska zdrowia tutaj. Po prostu jak tylko wyjdziesz zacznij naciskać klawisz ataku jak szalony a szybko powalisz kolesia przy ciężarówce.. zaś zanim drugi dowlecze swoje dupsko do ciebie ty zwrócisz się na północ dalej jak maniak naciskając klawisz ataku.
Następnie wejdź do ciężarówki po prawej stronie ekranu. Gdy to zrobisz pojawi się napis „ OH-OH THE TRUCK HAVE STARTED TO MOVE” czy tylko ja widzę ty jawny błąd gramatyczny?
Gdy ciężarówka przestanie się poruszać wysiądź z niej.. iii ponownie przesiadka do kolejnej ciężarówki.. (zaznaczona na niebiesko na screenie). Oczywiście pilnuje jej jeden ochroniarz ale spoko. Biegnij na złamanie karku olewając to czy nas zobaczy czy nie i nawet nie sil się by go unieszkodliwić bo po wysiadce z ciężarówki oczywiście się zrespawnuje. Z ciężarówki zabierz Ration.. czyli mówiąc krótko apteczkę. (możesz mieć 3 przy sobie) [uwaga trick.. wejdź ponownie do ciężarówki by zgarnąć kolejne apteczki]. Wysiadając ochroniarz od razu cię zobaczy. Ale spoko. Zamiast panikowac zwróć się na północ i zacznij jak maniak klikac w klawisz akcji.. koleś jak baranek na rzeź podejdzie i grzecznie da się sprać po twarzy. Teraz wejdź do ciężarówki oznaczonej na czerwono.. aby to zrobić musisz iść na wschód i wrócić w miejsce gdzie jest cieżarówka.. no i kolejna przejażdżka!
Gdy dojedziesz na miejsce wejdź do ciężarówki znajdującej się najbardziej na południe i zabierz z niej dwie paczki amunicji (szkoda, że wciąż nie mamy broni… no ale cóż). Ciężarówkę w lewym górnym rogu olej bo znajduje się w niej ochroniarz.. Wejdź do ciężarówki, która znajdywała się pod tą z której wysiadałeś.. no i kolejna przejażdżka. Gdy wysiądziesz idź dwa screeny w dół… (dobra wiadomość jest taka, że po drodze nie ma żadnych ochroniarzy). W ten sposób wylądujesz na ekranie gdzie będą trzy ciężarówki (znowu >_>). Wejdź najpierw do ciężarówki w lewym górnym rogu by znaleść ładunki wybuchowe. Następnie wejdź do tej w prawym dolnym rogu (wejście do niej ponownie wymaga od nas opuszczenia ekranu gry) i zabierz z niej Card 4. Następnie wejdź do tej po środku no i cóż.. kolejna przejażdżka…
Teraz wysiadając przed sobą będziesz miał dwójkę ochroniarz.. załatwienie obu jest łatwe, gdyż właściwie nie zwracają na ciebie uwagi. Wejdź do ciężarówki na prawo.. i znowu OH-OH THE TRUCK… no sami wiecie. Cóż ten stage wyda ci się dziwnie znajomy.. czemu? Bo byłeś już tu wcześniej. Jeśli potrzebujesz w ciężarówce lewym górnym rogu masz apteczkę.. Znokautuj przeciwnika i używając CARD 1 wejdź do budynku.
Znajdziesz się w pomieszczeniu ze sporą ilością czołgów oraz jednym ochroniarzem. Możemy uniknąć konfrontacji z nim po prostu wymijając go drugo ścieżką i kierujemy się na północ. Teraz będzie tylko jeden ochroniarz ale módlcie się by nie podniósł alarmu. Spokojnie wykorzystajcie okazje, gdy będzie stał tyłem i skopcie mu tyłek. Jeśli jednak podniesiecie alarm zaraz zleci się około 10 uzbrojonych chłopa.. moja rada uciekać na zachód.. i spokojnie wrócić by ponowić próbę. Wejdź do pokoju którego strzegł ochroniarza za pomocą CARD I i od razu zacznij klepać klawisz ataku anihilując szarżującego na Ciebie ochroniarza. Zabierz maskę przeciw gazową ze stołu.
Wychodząc z pomieszczenia pamiętaj, że tuż za nimi jest ochroniarz.. i niestety nie ma żadnej metody by unieszkodliwić tego bydlaka by samemu nie dostać po głowie. Więc jeśli macie niski Helath Bar.. Weście Ration.
Teraz idźcie górny korytarzem za zachód aż dojdziecie do miejsca gdzie będzie trójka ochroniarzy oraz telefon od szefa gadając byś zaflirtował bazę itp. itd. Szybko uciekaj prawym przejściem na północ.. bo wezwanie alarmu kończy się kolejnym zbiegiem ochroniarzy. Teraz ostrożnie. Mniej więcej w połowie korytarza otwiera się wielka dziura. By się jej pozbyć musimy użyć Transceiver. Pamiętacie jak Nerd mówił, że owszem, że dziury znikają ale wciąż giniemy.. cóż to prawda. Jest jednak specjalna częstotliwość (oniemiamy ją strzałkami na Dpadzie), która faktycznie wyłącza pułapkę.. jaką niestety jest ich aż od 120.00 do 120.99 więc nie wiem, która konkretnie.. ale jeśli przelecicie wszystkie częstotliwości po kolei będzie git.
Teraz kieruj się na wschód (olej kolesia przy windzie) przemykając się u dołu ekranu. Znajdziesz się teraz w pomieszczeniu z trzema ciężarówkami. Zakradnij się u dołu ciężarówek i zajdź od tyłu ochroniarza. Wejdź do oznaczonej na niebiesko ciężarówki i zabierz z niej miny. Następnie wyjdź (pobij ochroniarza) i wejdź do czerwonej i zabierz z niej pistolet)
Wróć do pomieszczenia z windą (na zachód) i skop dupsko ochraniarzowi (lub zastrzel jeśli masz amunicje ^^) Wejdź do windy za pomocą CARD I wjedź na trzecie piętro.
Wylądujesz w pomieszczeniu z dwoma kamerami. Na szczęście uniknięcie ich jest bardzo łatwo. Po prostu przemknij się przylegając do lewej ściany i idź na południe korytarzem po lewo. Tu przemknij się do drzwi na zachód. W pomieszczeniu wreszcie znajdziesz amunicje do swojego pistoletu. Następnie za pomocą CARD I ruszaj dalej na południe. W następny pomieszczeniu na środku pokoju będzie związany zakładnik. By go uwolnić po prostu podejdź do niego. Ruszaj drzwiami za wschód.
Teraz jak tylko wejdziesz naciśnij select by i załóż maskę przeciw gazową gdyż pomieszczenie wypełnione jest trującym gazem. W między czasie zadzwoni BIG BOSS by łaskawie nam powiedzieć by założyć maskę.. wow.. szkoda tylko, że tak późno. Za pomocą CARD I otwórz drzwi w prawym dolnym rogu. Znajdziesz się w pomieszczeniu z kamerą. Olej kamerę i przemknij się za skrzyniami i skręć lewo. Tam dojdziesz do pomieszczenia z drzwiami na północ.. przejdź przez niej. Teraz trochę zabawy a la Prince of Persia bo w pomieszczeniu znajduje się obrotowy pilar z ostrzami śmierci. Unikając go zabierz kolejne ładunki wybuchowe (lewy górny róg) następnie wróć do powrotem do wnęki. Poczekaj aż pilar powędruje na lewo i ruszaj do drzwi na prawo. Co i jak na screenie. Numeracja strzałek oznacza kolejność ruchów.
Dalej ruszaj na schód aż znajdziesz się w pomieszczeniu z dwoma ochroniarzami. Skryj się we wnęce u dołu mapy i poczekaj aż jeden z ochroniarzy podejdzie do ciebie. Wtedy ty wkraczasz do akcji zadając mu parę ciosów. Wróć do wnęki i poczekaj aż drugi ochroniarz wejdź z powrotem do korytarza. Wtedy ty szybko prześlizgnij się dalej na wschód. Wejdziesz do pomieszczenia z dwoma kamerami. Unikając kamer idź do pomieszczenia w prawym dolnym rogu. Zabierz z biurka Card 2. Wyjdź z pomieszczeni. i udaj się do drzwi w górnej lewej części ekranu. Zabierz Ration (apteczkę) i wyjdź z pomieszczenia. Stąd wróć do pomieszczenia do którego wszedłeś po Gas Masc Room. Za pomocą Card 2 otwórz po prawo (z perspektywy z jakiej wchodzi Snake do pokoju). Jeśli Ci zależy możesz wejść za pomocą CARD I do pomieszczenia na lewo i porozmawiać z jednym z zakładników.
Z pomieszczenia (Card 2) powinieneś zabrać samo naprowadzające się rakiety. A teraz fun part.. wierzcie lub nie ale musimy wrócić całą drogę powrotem do pomieszczenia, gdzie znaleźliście CARD 2 oraz Ration i stamtąd ruszyć na północ. Znajdziesz się w pomieszczeniu się świecącą podłągą. NIE WCHODŹ na nią. Po drugiej stronie pomieszczenia znajduje się przełącznik. Użyj zdobytych rakiet by zniszczyć przełącznik. Po wystrzeleniu rakiety Dpad (strzałki) kontrolują lot rakiety. Teraz możesz kontynuować drogę na północ. BRAWO ukończyłeś pierwszy Akt Metal Gear!
AKT II InfiltracjaLądujemy w pomieszczeniu z dwoma strażnikami. Niestety czasem bywa tak, że zaraz po wejściu do pomieszczenia zauważa nas ochraniarz. Wtedy czym prędzej uciekaj na południe. By zneutralizować strażnika w lewym korytarzu stań w miejscu zaznaczonym na screenie. Poczekaj aż ochroniarz podejdzie do ciebie i sprzedaj mu parę ciosów. Następnie poczekaj aż drugi ochroniarz pójdzie w góry korytarzu i szybko biegnij do zaznaczonych drzwi. Do ich otwarcia użyj Card 1
W pokoju znajdziesz kolejnego POW (Więzień Wojenny), który powie ci, że na częstotliwości 120.33 skomunikujesz się z Diane przywódczynią ruchu oporu. Jeśli nie masz dobre pamięci zanotuj sobie tą częstotliwość. Wyjdź z pomieszczenia, skop strażnika i ruszaj na północ do pomieszczenia z windą. Tu będzie kolejna dwójka ochraniarzy.. chyba nie muszę pisać co z nimi musisz zrobić. Po neutralizacji osiłków ruszaj dalej za zachód. Wylądujesz w pomieszczeniu aż rającym się od strażników. Ale spoko jest metoda na głoda. Strażnicy cię nie zauważą póki przylegasz do skrzynek przed tobą. Kieruj się na dół ekranu. Poczekaj aż jeden z ochroniarzy podejdzie do cibie , wtedy tu ruszasz do akcji. Przylegając do skrzyń przesuwaj się w lewo aż do krańca skrzynek. Poczekaj na ochroniarza i gdy będzie odwrócony tyłem.. wiesz co robić. By załatwić ostatniego wróć do przesmyku między skrzynkami. Wyczaj odpowiednią chwilę i rusz do akcji. Użyj Card 2 na zaznaczonych na screenie drzwiach.
Po wyjściu z pomieszczenia o dziwo respawnują się tylko dwójka ochroniarzy. Jeśli chcesz możesz ich wyeliminować jeśli nie, za pomocą CARD 2 otwórz drzwi na lewej ścianie pomieszczenia. Gdy tylko znajdziesz się na następnym ekranie biegnij do drzwi na środku pomieszczenia za pomocą CARD 2. Zabierz ze stołu SILENCER (tłumik) dzięki czemu możesz używać broni nie wzbudzając alarmu. Użyj CARD 1 by przejść przez drzwi na wschód. Zabierz ze stołu Wyrzutnie Granatów i wróć się do pomieszczenia z windą i dwoma strażnikami. Użyj CARD 2 by wejść do winy i zjedź na drugie piętro.
Wylądujesz z pomieszczeniu z dwoma kamerami unikając kamer ruszaj na południe.. by oszczędzić sobie trochę pisania na screenie pokazał ja uniknąć bycia złapany w obiektyw kamery… Numeracja strzałek oznacza kolejność ruchów.
Przejdziesz do pomieszczenia ze śpiący strażnikiem. Jego anihilacja jest łatwa, gdyż ziomek się nie porusza i jest zwrócony do nas tyłem. Ruszaj na południe. Teraz zaczyna się hard part. Wylądujesz w pomieszczeniu z dziwnymi wypustkami. Te wypustki to pułapki laserowe. Niestety w przeciwieństwie do innych gier z serii Metal Gear użycie papierosków nic nie da. Dlatego na screenie pokazałem bezpieczną ścieżkę jak się przedostać przez to pole. Ruszaj dalej na południe
Tu czeka nas a jak… więcej laserów. Ale co gorsze, musimy się przedostać do drzwi w górnej części ekranu (yo-hoo :/) Droga jak się przedostać przez lasery na screenie. Wejdź do pomieszczenia za pomocą CARD 1 i uwolnij więźnia.
Wyjdź z pomieszczenia i… wróć się przez lasery do pomieszczenia ze śpiącym strażnikiem. Wyeliminuj go i idź lewym korytarzem na północ. Następnie przejdź do następnej lokacji. Teraz znajdziesz się w pomieszczeniu z trzema ochroniarzami. Wyeliminuj ich i idź przejściem na południowy wschód. Wylądujesz w pomieszczeniu z kamerą i dwójką drzwi. Wejdź do obu i pomieszczeń unikając kamery i zabierz materiały wybuchowe oraz amunicje. Drzwi otwieraj za pomocą Card I. I kolejny fun part.. wróć do windy i zjedź na pierwsze piętro. Wylądujesz w pomieszczeniu z dwoma fagasami. Idź między skrzynkami. ALE UWAŻAJ.. kolejna pułapka z dziurą. Wiesz jak już ją zneutralizować. Gdy to zrobisz ruszaj na południe.
Wylądujesz w pomieszczeniu pełnym kamer. Chowając się za skrzyniami wejdź do pomieszczenia po lewo za pomocą CARD 1. Więzień powie ci gdzie przetrzymywany jest Grey Fox. Wyjdź z pomieszczenia i idź na południe prawym przejściem. Jak Boga kocham nie da rady uniknąć obiektywu kamery.. teraz… heh kolejny alarm, którego nie da się uniknąć. Ruszaj czym prędzej do drzwi na prawo i otwórz je za pomocą CARD 2. Na stole znajdziesz SUB MACHINE GUN. Wyjdź z pomieszczenia i za pomocą CARD 1 otwórz drzwi po lewej. Tam spotkasz kolejnego więźnia, który powie ci, że by dostać się do sekretnej celi.. musisz zostać schwytany… Wyjdź z celi i idź na południe do pomieszczenia z ciężarówką i jednym ochroniarzem. Wyeliminuj ziomka i wejdź do ciężarówki. Tam idąc w głąb ciężarówki zajdzie cię od tyłu ochroniarz krzyczący „DON’T MOVE!”.. zrób co mówi. Ziomek podejdzie do ciebie a ekran zrobi się czarny. Snake został złapany zaś ty ukończyłeś drugi akt Metal Gear!