Pomyslalem, ze warto stworzyc taki temat. Jest to inspiracja tematem o podobnej nazwie z innego forum, tez o grach ale tych obecnej generacji. Tam, jak mozna domyslec sie z nazwy, toczone sa dyskusje (to lekkie slowo...) o przewadze jednych konsol nad drugimi. Cos ala: jedna gra na jednej konsoli wyswietla cienie mocniej pixelowate niz na drugiej, bo na druga ma lepsze GPU, ale pierwsza ma lepszy CPU, wiec wiecej obiektow wywala na ekran. Itd
Klasyki tez maja swoje plusi i minusy wzgledem konkurencji, wiec warto podyskutowac..
Wiec tak, najpierw nieco slabsze systemy - 8bit. Stawiam obok siebie NES i SMS:
NES
--------------------
CPU...Custom 6502 1.79/1.66 MHz (NTSC/PAL) [Ricoh]
GPU...Custom PPU 5.37 / 5.32 Mhz (NTSC/PAL) [Ricoh]
COL...25 kolorow na ekranie
RAM...2KB Work RAM, 2KB Video RAM
SND....5 kanałów
RES....256x240/256x224
PAD....DPAD,START,SELECT,A,B
SMS
--------------------
CPU...Zilog Z80 4Mhz
GPU...Custom VDP [Texas Instruments]
COL...32 kolory na ekranie
RAM...8KB Work RAM, 16KB Video RAM
SND...PSG 4 kanały (JAP dadatkowo YM-2413)
RES...256 x 192
PAD...DPAD,1,2
Ciekawostki i porownania:
SMS w przeciwienstwie do NES, na jednej lini moga byc tylko max 4 sprite'y - nastepne sa obcinane. W NES jest do 8. SMS Ilosc SPR - 32. W NES - 64. Za to SMS ma dwa tryby SMR - 8x8 i 16x16 (NES 8x8 i 8x16).
Nie wiem dokladnie, ale patrzac na grafiki gier i zerkajac na specyfikacje, to jest mniej ograniczen w ilosci kolorow na dany element grafiki SMS. W NES wiadomo elementy 16x16 moga byc jedynie 4 kolory. W SMS chyba ograniczenie zmalalo do 8x8 (NES ma dopiero taka mozliwosc w MMC5)
SMS posiada takze rozdzielczosci 256x224 oraz 256x240 (PAL/SECAM). Jedna nie wiem, czy zostaly one stosowane w grach?Roznice w grafice NES a SMS sa widoczne, na plus dla SMS. Ogolnie z NES'a wycisnieto wiecej niz z SMS, jednak mozliwosci NES ma zdecydowanie mniejsze. Wiele najladniejszych gier gdyby wylaczyc dzwiek i schowac konsole, to wygladaja jak tytuly z systemow 16-bitowych. Co jak co, ale jednak mozliwosci Segi Master System byly zmarnowane wg. mnie. Co myslicie?
Co do muzyki, to na moje ucho NES radzi sobie lepiej z dzwiekiem niz SMS. Co ladniejsze gry na SMS wrecz "nie pasuja" swoja grafiką do muzyki. W NES nie zauwazylem takiego uczucia.
Jedna z najladniejszych gier na SMS. Przyklad roznicy w ilosci kolorow. Ewidentnie widac, ze blokada ilosci kolorow na blok 16x16pix to kiepska sprawa. 8x8 majace osobna palate robi ogromna roznice. 32 kolorki to juz sporo - pamietajmy, ze zdecydowana wiekszosc gier na Amige chodzi wlasnie w 32 kolorach.
Kolejne konsole 8-bit:
Atari 2600
--------------------
CPU...6507 1.19 MHz (obcieta wersja 6502 - adresuje do 8KB pamieci)
GPU...TIA (Television Interface Adaptor)
COL...128 kolorow mozliwe na ekranie
RAM...128 bajtów RAM / 0 video RAM
SND...2 kanaly
RES...160 x 192 b.ogolnie.., bo realnie to 40 x 192 "tło" i 8 x 192 "spr"
PAD...DPAD,1 (FIRE)
A2600 to bardzo ciekawa konsola, zwlaszcza sposob generowania obrazu. Ogolnie calosc zostala zaprojektowana w celu mozliwosci przepisania na nia gier PONG oraz COMBAT. System generowania grafiki opiera sie na osobnych sprite'ach: PLAYER1, PLAYER2, dwa sprite'y POCISK oraz jeden sprite KULKA/PIŁKA. Teraz wyszstkie gry opieraja sie na tym systemie
Atari 5200
--------------------
CPU...Custom 6502 1.79 MHz
GPU...ANTIC i GTIA
COL...2 do 16 na ekranie zaleznie od trybu
RAM...16KB (chyba ogolnie Work i Video)
SND...PSG 4 kanały
RES...80×192 (16 color), 160×192 (4 color), 320×192 (2 color)
PAD...DPAD, 4/12 przyciskow?
A5200 Max. 8 sprite'y, kazdy moze miec do 4 kolorow. Zastanawiajacy jest PAD - nie wygrzebalem informacji czy 4 przyciski fire sa osobne? Oraz czy klawiatura Pada ma jakies wykorzystanie w grach.
A5200 to ciekawy system, to konsola oparta na komputerach Atari 400/800. Mozna to porownac do Amigi 1200 oraz konsoli Amiga CD32.
Atari 7800
--------------------
CPU...Atari SALLY 6502 1.79 MHz (spada do 1.19 w czasie dostepu do TIA/RIOT)
GPU...Custom MARIA 7.15 MHz
COL...25 kolorów moze byc na raz na ekranie.
RAM...4KB
SND...TIA (ten sam co w A2600... dodatkowo w cartach POKEY, ale to inna sprawa)
RES...160×240 (160×288 PAL) lub 320×240 (320×288 PAL)
PAD...DPAD,1,2
Patrzac na specyfikacje 7800 mozna byc zaskoczonym iloscia pamieci - 4KB. Skoro poprzednik mial 16? Widocznie to efekt tego, ze A5200 to "skonsolowany" komputer Atari 400/800, ktory przejal ich bebechy. A7800 zaprojektowano jako konsola od poczatku.
Ciekawy film NES vs A7800:
http://www.youtube.com/watch?v=nqjXnVCjQ14Licze na jakies dyskusje, opinie itd.
16-bitowe systemy osobny temat